“Kad je učiteljica u petom razredu prvi puta kartu svijeta stavila na zid i kad sam ugledao to šarenilo boja, znao sam da želim biti učitelj geografije”, priča nam Dejan Nemčić (33), najbolji učitelj na svijetu i dodaje: “To je još jedna potvrda da učitelji mogu odrediti životni put svojim učenicima i da imaju velik utjecaj na njihov život”.
Još u petom razredu sanjao je da će jednom postati učitelj geografije, a danas upravo radi taj posao i živi svoje snove. “I kad završi nastava, komuniciramo često preko maila, radimo projekte, zajedno istražujemo svijet i pokušavam odgovoriti na sva njihova pitanja”, kaže dodajući kako u svom radu nema radnog vremena te da je s učenicima u interakciji kroz cijeli dan.
Formula za sretnu djecu
“Kad učenicima stvorite osjećaj da su bitni, kad su njihovo odricanje i rad nagrađeni a njihova riječ bitna, tada dobivate najsretniju djecu. Svakodnevno radim na viziji koju sam si zacrtao prvog dana kad sam ušao u razred, a to je da pokažem učenicima zašto je škola bitna za njihov život i kako je škola zapravo divno mjesto na kojem se mogu događati lijepe stvari”, govori mladi učitelj koji je u rodnoj Garešnici završio gimnaziju.
Već po završetku Prirodoslovno matematičkog fakulteta u Zagrebu, vraća se u rodni kraj. “Zaposlio sam se u osnovnoj školi u Garešnici. Te je godine učiteljica koja mi je usadila ljubav prema geografiji odlazila u mirovinu, i ja sam nastavio njezin put”, kaže Dejan komentirajući da je tada bio kolega mnogim svojim učiteljima.
Ima svoju reformu od prvog dana
U rodnoj Garešnici svojski se trudio djeci približiti svoja znanja iz geografije koristeći tehnologije, osobito mogućnosti povezivanja internetom. Nije imao pomagala poput projektora i računala, pa je od kuće nosio po dva ekrana i kupio mobilni internet kako bi što živopisnije obradio gradivo.
Vrlo brzo počeo je raditi velike projekte u nastavi koji su bili prepoznati, ne samo u državi nego i u cijelom svijetu. Sve je više odlazio u Zagreb na razne sastanke kako bi se ti projekti podignuli na veću razinu. Tada je odlučio da je Zagreb grad u kojem bi mogao provesti reformu geografije i obrazovanja koju je zamišljao od prvog radnog dana. Prvo je radio u Osnovnoj školi “Braće Radić” u Botincu, a sada već tri godine radi u OŠ “Ivo Andrić”.
Prošla je 2020. uzdrmala svijet i uvela mnoge promjene, pa tako i u sustav obrazovanja koji se morao prilagoditi novonastaloj epidemiološkoj situaciji. Nastava je u cijelom svijetu prebačena na online sustav, no ovom učitelju geografije to nije bila novost, bez problema svoju je učionicu prebacio online. Naime, u svom radu učitelj Dejan od prvoga je dana koristio sve blagodati modernih tehnologija. Danas je to brzi internet, 5G, a posebice aplikacije kao što su Skype i Zoom.
Osmislio projekt ‘Uživo sa svih kontinenata’
“Uvijek ističem da je sat bez emocije za mene izgubljen sat. Učenik mora doživjeti emociju tijekom nastavnog sata da doživi u potpunosti gradivo koje se obrađuje. Predajem predmet koji je vrlo zanimljiv i može se povezati sa svakodnevnim situacijama. Moja vizija na satovima geografije je bila da uključimo sva osjetila kako bismo doživjeli svijet, kontinente, države i gradove baš onakvima kakvi oni jesu”, pojašnjava u dahu.
“U prijevodu to znači da kad odrađujemo neku državu ili grad želimo imati osjećaj da smo upravo u tom gradu ili državi. Iskoristili smo sva čuda tehnologije i interneta te stvorili projekt ‘Uživo sa svih kontinenata’ koji uključuje virtualno putovanje državama i gradovima koji se obrađuju na satu. Javili smo se našim iseljenicima diljem svijeta i predložili da oni budu dio ove velike priče i projekta”, govori.
Virtualno istražuju svaki kutak Zemlje
U zagrebačkoj školi u kojoj radi naišao je na sjajnu suradnju, kako s kolegama tako i s roditeljima koji su se udružili i kupili mu pametnu ploču koja mu uvelike olakšava rad. Riječ je o velikom pametnom ekranu koji se povezuje s računalom pa na njemu vrti slajdove, ali se i virtualno pomoću Skypea ili Zooma uključuje u razne kutke svijeta.
“Ako radimo Dubai, javljaju nam se naši iseljenici iz tog grada. Skypeom putuju gradom, penju se na vidikovce, a mi s njima, prateći ih na pametnoj ploči, virtualno istražujemo grad i imamo osjećaj da smo tamo. Za mene je najljepši osjećaj kad učenik iz zadnje klupe ustane i pita nešto čovjeka kojeg sretnemo na ulici”, priča komentirajući kako je s učenicima virtualno proputovao cijeli svijet.
Mogućnosti su nebrojene, a sve što Dejanu treba kako bi ih iskoristio je brzi internet. Naime, prijašnjih je godina sam tražio naše iseljenike koji su sudjelovali u nastavi, a sada mu se oni javljaju sami. Sad ima za cilj sa svojim učenicima virtualno putovati u krajeve u koje rijetko kroči ljudska noga. “Na popisu su nam pustinja Sahara, amazonska tropska šuma… Ovim virtualnim putovanjem omogućili smo da se maksimalno aktivira osjetilo vida, a onda smo aktivirali i osjetilo sluha”, govori dodajući da su u školu dovodili tradicionalnu glazbu države koja se obrađuje.
Aktiviraju sva osjetila, pa i onaj njuha
Dolazili su im Mariachi iz Meksika, afrička, irska i azijska glazba. No, strastveni učitelj nije tu stao. Odlučio je kroz nastavu uključiti i osjetilo njuha. U suradnji sa školskom kuhinjom učenici spremaju tradicionalna jela države koja je tema na satu geografije pa spremaju tortilje dok uče gradivo o Meksiku i tako se znanja upijaju.
“Na ovaj način učenici dožive države svim svojim osjetilima, a znanje koje tako steknu ostaje za cijeli život. Ovo je zapravo životna geografija preko koje shvaćaju važnost učenja i usvajanja novih vještina”, kaže i otkriva kako svaki učenik od njega dobiva i putovnicu. U njoj moraju u kartu ucrtati sva mjesta koja su obradili i virtualno posjetili, a prema potrebi, učitelj Dejan im izda i vizu. Pregledavajući njihove putovnice dobiva uvid koliko su bili aktivni na satu te ih prema tome i ocjenjuje, nagrađuje njihov trud i rad.
Učiteljski Zoom sastanci od 0 do 24
Svestrani učitelj lako se prilagođava svim nastavnim izazovima, pa se vrlo lako prilagodio i izazovima online nastave. Naime, digitalna pismenost učitelja i brzi internet odigrali su veliku ulogu u organiziranju nastave za vrijeme izvanredne situacije koja ih je zatekla. U cijeloj je priči, učitelj Dejan postao i članom internetske platforme Edubalkan koja okuplja više od 30.000 učitelja iz susjednih zemalja, a koja je vrhunac doživjela za vrijeme prvog vala epidemije Covid-19. Unutar platforme učitelji razmjenjuju svoje materijale i znanja te pomažu jedni drugima.
“Poseban je osjećaj kad nas se stotine okupi na Zoom sastanku i svi budemo ponosni jedni na druge, bez obzira na nacionalnost, religiju ili političku pripadnost. Zadnjih godinu dana bio sam jako aktivan i pomagao učiteljima diljem regije da lakše provode on-line nastavu. Za nas nije bilo radnog vremena, bilo smo online od 0 do 24”, govori.
‘Učitelji su bačeni u ocean, bez pojasa za spašavanje’
I dok se njemu online nastava prirodno uklopila u stil predavanja, mnogi su se učitelji našli pred novim izazovom. “Mi smo online nastavu upoznali i naučili kroz projekt ‘Uživo sa svih kontinenata’. Nama online nastava nikada nije bila cilj nego sredstvo za lakše usvajanje gradiva”, kaže dodajući da je zdravlje prioritet te da je virtualna nastava trenutno jedino rješenje.
“Treba ovo gledati kao priliku za usvajanje novih vještina, kako korištenja tehnologije tako i poučavanja. Učitelji su bačeni u jedan veliki ocean, bez pojasa za spašavanje, ali kako su uvijek pokazali karakter, vjerujem da ćemo u konačnici svi uspješno doplivati do obale i vratiti se u učionice te poučavati onako kako je jedino ispravno i prihvatljivo – oči u oči s učenicima”, kaže.
Za prestižnu nagradu nominirale ga kolege
Prošle godine stigla je nagrada za uloženi trud. Kolege učitelji iz Edubalkan platforme prepoznali su njegovu strast prema poslu i nominirali ga za prestižnu nagradu Global Teacher Award. Sjedište ove nagrade je u Indiji, u glavnom gradu New Delhiju. Dejan je u studenom trebao ići na dodjelu, no i tu se uplela epidemija.
“Korona je za sada spriječila odlazak i ceremonija dodjele odgođena je za ljeto ove godine. Zbog vremenske razlike email u kojem je pisalo da sam dobitnik stigao mi je u pola tri ujutro. Moram priznati da nekoliko dana nisam bio svjestan što se događa. Ma, tek na online dodjeli krajem 12. mjeseca sam shvatio da sam dobitnik”, kaže skromno.
Dejanova geografija života
Dejanov projekt Uživo sa svih kontinenata prepoznale su mnoge škole diljem svijeta u kojima je gostovao i održao predavanja. “Posebna mi je čast bila posjetiti škole u SAD-u gdje sam održao brojna predavanja u kojima sam povezivao djecu naših iseljenika i moje učenike”, kaže.
Iz svih gostovanja, dodaje, rodi se nova ideja. “Nakon posjete SAD-u moji učenici držali su online predavanja učenicima u New Yorku, Chicagu i Bostonu i obratno. Tako jedni druge učimo i stvaramo nova prijateljstva”, govori i dodaje da je to geografija života koju je zamišljao od prvog dana učiteljske karijere.
Predavao i na Harvardu
“Često predajem na fakultetima kao gost predavač, što po Hrvatskoj, ali i po Europi. Jedan od posebnih osjećaja bio je poziv da održim predavanje studentima na Harvardu, i njima se svidjelo kako povezujemo mlade iz svih država svijeta”, govori.
Od svih zemalja, posebno mjesto u Dejanovu srcu ima Afrika koju su osim virtualno, učenici i on dotaknuli i ljudski. “Budući da smo stvorili jedan veliki obrazovni projekt koji je osvojio cijeli svijet, a to je projekt ‘Uživo sa svih kontinenata’, želio sam da pokrenemo i jedan projekt koji će kod učenika razvijati odgojne vrijednosti”, priča navodeći kako je uvijek pokazivao interes prema djeci i ljudima u Africi.
Pokrenuli i humanitarni projekt
“Kad su mi učenici u anonimnoj anketi rekli da Afriku predajem drugačije od svih ostalih kontinenata, s posebnim sjajem u očima, znao sam da moram tamo, da moram pomoći tom narodu i djeci. Jednog jutra ušao sam u razred i rekao učenicima da danas postaju mali veliki ljudi koji će pomoći najsiromašnijem kontinentu na svijetu”, prisjeća se.
Stvorili su projekt ‘Afrika – možemo zajedno’ i objavili ga na društvenim mrežama. “Brzo smo okupili više od 50 škola i vrtića koji su se uključili, posjetio sam ih većinu i održao predavanja, skupio školski pribor koji su učenici donirali pa krenuo za Afriku”, govori.
Opremili su stotine škola u Africi
Uskoro će, po četvrti put u Afriku. Tijekom godina upoznao je jako puno ljudi i djece koja gaje veliku ljubav prema njemu i njegovim učenicima. Unazad četiri godine opremili su stotine afričkih škola školskim priborom i kupili lijekove protiv malarije.
“Uvijek kažem svojim učenicima ‘Budite ponosni na sebe, omogućili ste svojim vršnjacima školovanje i život, vi ste ponos Hrvatske”, priča komentirajući kako kroz ovaj projekt djeca uče prave životne vrijednosti – kako biti sretan bez materijalnih stvari. No, učimo, kaže, i o prihvaćanju drugačijih, toleranciji, solidarnosti i kako širiti ljubav, pravu i iskrenu. I to je geografija života, naglašava.
‘Tamo spoznate kako biti sretan’
U sklopu projekta opremanja škola školskim priborom, Dejan ne zaboravlja na svoju prvu ljubav – geografiju. Zadnjih nekoliko godina volontira u Africi gdje predaje geografiju u tamošnjim školama. “Najljepši osjećaj za jednog učitelja je kad može prenositi znanje. Kad dođem u Afriku i stanem pred tu djecu, srce mi je ispunjeno. Plešem s njima, pjevam, plačem a sretan sam”, iskren je.
Sretni smo, nastavlja, jer imamo priliku doživjeti onaj pravi Hakuna Matata moment, a to je privilegija života, da živimo ovaj život koji nam je darovan svim srcem. “Afrika je definicija života – tamo spoznate kako biti sretan iako imate vrlo malo, tamo su ljudi sretni iako imaju brojne probleme”, kaže sa sjetom.
Ovaj humanitarni projekt nema vremenski okvir
Prizori bolesnih i siromašnih ljudi i djece ga potresaju, ali i guraju dalje. “Shvaćam da imam priliku raditi velike stvari na tom kontinentu. Ovaj projekt koji provodimo nema vremenski okvir, to je način života, života u kojem je pomagati drugima naš cilj i misija”, kaže i dodaje da se veseli povratku u Afriku kojeg planira za početak travnja.
Osim školskog pribora kojeg su skupljali mališani iz cijele Hrvatske, tamošnjim će učenicima ponijeti i geografske karte koje su nacrtali njegove učenici, ali i njihove brojne poruke ljubavi. A mi se, na početku još jedne izazovne godine pitamo – koju poruku ima Dejan za svoje kolege?
Bez imalo razmišljanja zaključuje: “U mislima mi je uvijek jedna poruka. Biti učitelj za mene je čast i privilegija. Svaki učitelj mora biti svjestan svoje važnosti u životu svojih učenika. Mi smo tu za njih, mi ih usmjeravamo i smo im potpora u svim lijepim i manje lijepim životnim trenucima.”
Donosimo priče pojedinaca koji inspiriraju, a njihove priče neiscrpna su motivacija i vraćaju vjeru u bolji život. Oni čine dobro i žele da njihovi životi, ali i životi cijele zajednice budu bolji, lakši i kvalitetniji. Njihovi glavni saveznici su vrijednosti koje nose u sebi, upornost i nepristajanje na status quo. Njihovi suputnici su prilike koje pruža današnjica kroz najnovije tehnologije i brzi Internet dostupan gdje god se nalazili. Upravo radi njih i radi svih ostalih kojima su oni inspiracija, najbolja mreža i brzi Internet moraju biti dostupni svima i svugdje. Zato nastavljamo razvijati najbolju mrežu i donosimo internet u svaki kutak Hrvatske kako bismo gledali još više lica koji zajedno stvaraju svijet boljih mogućnosti.
Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing. Sadržaj omogućuje Hrvatski Telekom, vodeća mreža u Hrvatskoj.