Generacije zajedno

Divan djed iz Slavonskog Broda: Preko Skypea uči s unucima, sa sinom napravio app za matematiku

Privatni album

Adam Alković (74) punih 40 godina radio je kao učitelj razredne nastave, od 1971. kad se zaposlio kao apsolvent sve do 2012. godine kad je svoju jedanaestu generaciju učenika doveo do drugog razreda. Većinu radnog vijeka proveo je u Osnovnoj školi “Ivan Goran Kovačić” u Slavonskom Brodu. Iako  je često radio i s puno djece (jednom je imao razred s 38 učenika), rad u školi mu nikad nije zadavao nikakav problem. Dapače, uvijek je promišljao kako đacima olakšati učenje.

Kako je jedan od onih ljudi čija zanimanja i promišljanja s odlaskom u mirovinu nisu jenjavala, kroz razgovor sa sinom Miroslavom o svojim metodama učenja, rodila se ideja o Pametnoj guji, aplikaciji za učenje osnovnih matematičkih radnji koja bi mogla biti dostupna svima.

Kad zapne, zovi djeda na video poziv

U obitelji Alković, kako u Zagrebu tako i u Slavonskom Brodu, često se koriste digitalni alati. I dok je u Miroslavovoj obitelji to poprilično prirodno budući da je on inženjer računarstva, i njegovi roditelji koji žive u Slavonskom Brodu jako se dobro snalaze s modernim tehnologijama. Osim za razgovore i druženja, video pozivi pokazali su se odličnim alatom kada se najmlađi članovi susretnu s preprekama u školi. Ipak, djed Adam mobilne aplikacije ne koristi potpuno samostalno, uvijek mu u pomoć uskoči supruga.

Matematika se uči i na pametnom telefonu 
Foto:

“Tako je bilo i prošli tjedan kad je mlađa kći bila u izolaciji i nije iz prve shvatila novo gradivo koje je trebala svladati kod kuće. Odmah smo aktivirali džoker “zovi”, nazvali baku i tražili je da nam hitno u video poziv pusti djeda. Vjerojatno bismo se mi i sami nekako snašli s tim gradivom, ali nisam samo iz jednog razloga rješavanje problema prepustio djedu – osim što je bilo lakše da netko drugi to odradi, djed je taj koji je sigurno mogao bolje objasniti sve od mene. A i malo smo mu zabave dali u vrijeme kad i nema previše posla po dvorištu, u vrtu ili voćnjaku”, priča nam Miroslav.

Baka unukama šalje smajliće

“Iako tata i mama najčešće obavljaju obične telefonske pozive, najzanimljiviji su Viber video pozivi u grupi u kojoj je još jedna unuka koja živi u Puli. Kad se razgovoru priključi i ona, baka često postane višak i izlazak iz razgovora joj ostane jedini smisleni potez – jednostavno, “klinčadija” ima svoje teme u kojima se i mi roditelji nekad ne možemo naći, a kamoli to mogu bake”, govori Miroslav i dodaje da osim poziva, baka i unuke razmjenjuju hrpe “smajlića”, “stikera”, sličica i fotografija.

Obitelj Alković često se druži on-line. S djedom Adamom često pričaju preko Skype-a 
Foto:

I upravo je spoj najboljeg od stare i nove generacije te neprestana želja za stvaranjem izrodila koristan alat koji će najmlađima omogućiti da zavole matematiku. “U proljeće su počele stizati vijesti o nekoj novoj epidemiji koja se polako, iz tamo neke daleke Kine približavala i nama. Kako je vrijeme odmicalo počelo se govorkati i da djeca neće ići u školu, a nastava se odvijati kod kuće. Počelo me kopkati da ako u tom trenutku aplikacija i dalje ostane samo na ideji, da je vjerojatno nikada ni nećemo ni napraviti”, iskren je Miroslav koji kaže kako njegova kći trenutno ide u drugi razred te se prvi puta susreće sa složenijim matematičkim zadacima. To je bio još jedan poticaj njemu i ocu da se upuste u avanturu te stvore Pametnu guju.

Ideja je od početka bila da se napravi aplikacija koja će istovremeno biti i alat i ‘igračka’ uz koju će najmlađi učenici savladati zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje. “Upitao sam sina može li se moja metoda koju sam koristio u školi nekako napraviti na internetu. Rekao je da može no zbog previše obaveza nije se imao kada time baviti. No, ova novonastala situacija s koronom i činjenica da je njegova kći ove godine krenula u drugi razred i da joj ta znanja sada trebaju te da se nastava prebacila on-line, odlučili smo se pokrenuti”, priča umirovljeni učitelj Adam.

Od školske ploče do aplikacije

I taj se trenutak i dogodio. Miroslavova supruga raspoređena je na dva tjedna za rad i boravak u Covid bolnici Dubrava, a on je s kćerima ostao sam kod kuće. Budući da su izlaske iz stana smanjili na minimum, a kćeri više nisu bile toliko male da im se moralo posvećivati cjelokupno vrijeme, mogao se zatvoriti u svoju sobu i raditi. U isto vrijeme, kćeri su za mamu pripremile “Pametna guja” predstavu koju su odigrale na maminu povratku iz dvotjedne smjene, dok su djed i baka uradak pratili putem interneta.

Miroslav tijekom usavršavanja Pametne guje 
Foto:

Aplikacija Pametna guja nastala je na temelju metoda korištenih kredom na školskoj ploči koje je djed Adam koristio u svojim razredima. Aplikacija se prvo trebala zvati Zbrajalica, no budući da je guja na engleskom “adder”, a da “add” znači zbrajanje, tako je igrom riječi nastala Pametna guja.

“Tata je, osim standardnog znanja koje je stekao na pedagoškoj akademiji, uvijek nastojao pronaći i neku svoju pedagogiju i metodike, a svakoj narednoj generaciji pokušavao je nadograditi ranije primjenjivano i otkrivati novo. Pravi primjer je Pametna guja. Nigdje takvog načina rada nije bilo niti u jednoj metodici nastave matematike. Otac ga je otkrio naprosto iz nužde”, govori nam Miroslav.

Ovako se brže uči

Ovaj inženjer računarstva ima vlastitu tvrtku i radi kao “freelance” programer. Radio je za mnoge tvrtke, institucije i udruge, a uživa i u vlastitim projektima. Jedan od najdražih mu je Pametna guja. Otkriva nam kako je tata Adam razvio svoju metodu za brže učenje matematike.

“Na početku školske godine, kad je provjeravao gradivo iz drugog razreda, otkrio je ponavljajuće greške učenika u tablici množenja i dijeljenja. A imao ih je 32. Kako bi mogao kvalitetno obraditi nove nastavne sadržaje, morao je pronaći način brzog i učinkovitog ponavljanja tablice množenja i dijeljenja” kaže te dodaje da je ideja u neku ruku suma znanja i iskustava stečenih u 40 godina rada njegova oca.

“Tata bi, dok je radio sa svojim učenicima, na školskoj ploči ispisao niz brojeva od 0 do 10 slučajnim redoslijedom. Učeniku koji bi došao na ploču bio bi zadan broj koji je morao množiti sa svim ispisanim brojevima u nizu. Kako bi postupak bio brži, učenik nije izgovarao faktore, već samo rezultate množenja. Sličan način definiran je i za dijeljenje te zbrajanje i oduzimanje”, pojašnjava nam.

Učenici su brzo shvatili bit postupka i nastojali su tako i učiti. Rezultati su bili vidljivi jer su tijekom prvog polugodišta uspješno svladali tablice množenja i dijeljenja te se u drugom polugodištu lako moglo krenuti dalje u obrađivanje složenijih, pismenih radnji množenja i dijeljenja.

Odlučili sačuvati metodu od zaborava

“Iako otac nema dodira s računalnim programiranjem, pretpostavio je da bi se način rada koji je koristio mogao primijeniti u računalnom programu i kao takav predstaviti širem krugu učenika. Osim što tehnologija već odavno utječe na mlade, ni starija se populacija ne može oduprijeti promjenama. Tako se i otac dosjetio kako bi bilo dobro modernizirati i sačuvati svoju metodu od zaborava. Ipak su na njoj svoje prve matematičke korake usvajale generacije učenika. A budući da se ja bavim programiranjem i računalnom problematikom, nije bilo zapreka da barem pokušamo”, prisjeća se Miroslav.

U razgovoru su došli do zaključka kako je tako nešto moguće napraviti. Iščekivanje i nestrpljenje, da vidi hoće li učenici prihvatiti novi način rada i hoće li njegovo korištenje donijeti rezultate, koje je doživio prije puno godina kad je osmišljavao nov način rada, djed Adam ponovno je doživio kad se aplikacija pojavila na Internetu.

Aplikacija se dorađivala on-line 
Foto:

“Kad se sad vratim unatrag i pokušam zbrojiti, ukupno gledajući, razrada projekta za primjenu u računalnom programu, crtanje, programiranje i ostali detalji, napravljeni su u otprilike malo više od mjesec dana. A gledajući “ispod haube”, ne može se pobjeći od činjenice da bi za projekt poželjno bilo odvojiti barem još jedan sličan, poslu posvećen mjesec”, kaže Miroslav.

Stigla priznanja roditelja i Ministarstva

Aplikacija u kojoj se uče zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje, dakle osnovni elementi i temelj za daljnji rad i matematički razvoj, pomaže u savladavanju te početne prepreke.“Kao što je rekao otac, cilj je bio preslikati njegovu metodu sa školske ploče u računalni program. Vjerujem kako sam u tome i uspio, barem koliko mogu vidjeti na osnovu njegova zadovoljstva i zadovoljstva korisnika”, kaže dodajući da u nešto više od pola godine otkako aplikacija postoji prate i povratne informacije.

“Prihvaćeni smo od učenika (korisnici koji dođu na aplikaciju, u pravilu se prilično dugo na aplikaciji i zadržavaju), prihvaćeni smo i od roditelja (veliki postotak posjetitelja koristi aplikaciju zbog svoje djece – moglo se vidjeti po LIKE-ovima na društvenim mrežama te dijeljenju linka “Pametne guje” na Viber-u, WhatsApp-u i sličnim aplikacijama za dopisivanje. Prihvatili su nas i  učitelji, odmah na početku dobili smo pohvale i od učitelja, direktno i putem Facebooka. , govori Miroslav.

Stiglo je i priznanje s “vrha piramide obrazovnog sustava Republike Hrvatske”, dobili su i pohvalu ljudi u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. “Pametna guja” im se svidjela te su zbog toga o projektu objavili članak na njihovom portalu “Škola za život”.

Djed voli čitati Telegram

No nisu samo otac i sin radili na aplikaciji. “Djeca su kod kuće okružena raznim uređajima i postaje sve teže obuzdavati ih prekomjernog korištenja. Da se takve navike ne okarakteriziraju uvijek kao negativne, kćeri su dobile zadatak – postale su glavni testeri Pametne guje. Kad je aplikacija objavljena, mlađa je kći bila u vrtiću pa je glavnu riječ imala starija koja je baš u to vrijeme u školi krenula učiti tablicu množenja”, kaže Miroslav.

Veseli ga što je uspio svoja znanja iskoristiti kako bi modernizirao tatina. “Dok je otac radio u školi, Internet još nije bio rasprostranjen i korišten kao što je sada. Računala su koristili za pisanje izvještaja o radu na polugodištu i kraju školske godine te ispisivanje svjedodžbi. Osim toga, još je sastavljao i pisao ispite iz nastavnih predmeta. A sad u mirovini, svaki slobodan trenutak koristi da nešto čita, a od portala na Internetu među prvima čita Telegram”, kaže nam za kraj.


Globalna pandemija nam je dodatno pokazala koliko je nužno djelovati kako bi i starija populacija osjetila koliko najnovije vještine mogu uljepšati njihovu svakodnevicu – kako bi, osobito u ovoj situaciji, mogli i dalje komunicirati i vidjeti svoje najmilije, jednostavnije i brže obavljati svoje obaveze, bez napuštanja domova i trošenja vremena na aktivnosti koje se mogu obaviti jednostavnije i brže, putem digitalnih usluga. Upravo zato je Hrvatski Telekom odlučio započeti s digitalnim opismenjavanjem štićenika domova za starije diljem Hrvatske te će donirati svoje proizvode i usluge. Kroz razne edukacije prenijeti osnovna znanja i vještine vezane uz digitalne usluge koje mogu starijima uljepšati i pojednostavniti živote, ali i učiniti njihove svakodnevice zabavnijima.

Uključite se u program “Generacije zajedno”

Hrvatski Telekom pokrenuo je nacionalni program digitalne edukacije starijih osoba u Hrvatskoj te u prvoj fazi donirao tablete i besplatan internet za 14 domova za starije diljem Hrvatske. A s programom nastavljamo i dalje. Stoga pozivamo sve državne i županijske domove za starije da se prijave za sudjelovanje u programu Generacije zajedno.


Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing

Autor: Ivna Bobanac | Datum: 16/12/2020