Generacija Now

Tinejdžeri iz Tehničke škole Daruvar napravili su digitalni Jamb. Prezabavno

Matej, Josip i Antonio su trenutno na zasluženim ljetnim praznicima, ali su nam rado objasnili kako je sve počelo i kako je njihova Digitalna igra(čka) Jamb nastala

U Hrvatskom Telekomu su uvjereni da za uživanje u prednostima koje će tehnologija donijeti u budućnosti, trebamo više od uređaja i veza. Moramo izgraditi društvo čiji pripadnici znaju kako iskoristiti tehnologiju za kvalitetniji život. Kako bi to postigli, s Institutom za razvoj i inovativnost mladih, Hrvatski Telekom već četiri godine zaredom priprema mlade za poslove budućnosti i ruši sve predrasude vezane uz bavljenje prirodnim znanostima. U donacijski program Generacija NOW do danas se uključilo više od 300 obrazovnih institucija diljem Hrvatske, a preko 2200 djece i mladih već je imalo priliku kroz inovativne projekte pokazati kako, uz pomoć tehnologije, njihova kreativnost zaista nema granicu. Predstavljamo vam mlade koji već danas koriste najnovije tehnologije i znanja kako bi mijenjali svoja okruženja i čitav naš svijet nabolje


Tehnička škola Daruvar jedna je od dvadeset obrazovnih institucija u kategoriji srednjih škola koje su sudjelovale u donacijskom programu Generacija NOW u školskoj godini 2019/2020. Uz pomoć financijske donacije i one u obliku najkvalitetnijih „uradi sam“ tehnologija doniranih od strane HT-a, zajedno s modernom STEM edukacijom stečenom kroz rad s IRIM-om, tri su srednjoškolca zaista inovativno odgovorili na ovogodišnji zadatak pod nazivom “Digitalna igra(čka)“.

Tinejdžeri vole društvene igre. To je činjenica. Igra ju ih na tulumima, ljetnim terasama, plaži, roštiljadama. No ima i onih koji su se igrajući postali poduzetnici prije punoljetnosti. Prisjetimo se samo prošlogodišnjeg velikog uspjeha tinejdžera Filipa Herciga iz zagrebačkog startupa Mundus, autora svjetski tražene društvene igre koja se igra uz pomoć smartphonea. Njegovim putem sada idu neki novi klinci, tri srednjoškolca iz Tehničke škole Daruvar koji su osmislili digitalni Jamb.

Zahvaljujući njima dobar stari Jamb – igra koja uključuje pet kockica, minimalno dva igrača, mnogo zbrajanja, mnogo varanja i mnogo prilika za žestoke diskusije i prepucavanja- dobio novu dimenziju. I, ne, nije pretjerano reći kako je Jamb obilježio mnoge generacije, a sada je naprosto činjenica da je Generacija NOW udarila čvrste (digitalne) temelje njegove budućnosti.

“Volimo igrati Jamb, ali ne volimo kada nam kockice lete po svuda. Tako smo došli na ideju da napravimo digitalnu verziju Jamba“, kažu Matej Zandona, Josip-Benjamin Szabo i Antonio Butorac, učenici Tehničke škole Daruvar zbog kojih je ova društvena igra dobila sasvim novu dimenziju – nema kockica, nema varanja, ali zato i dalje ima mnogo zabave – i pameti.

Napredna Arduino tehnologija

Budući tehničari za mehatroniku i računalstvo, naime, odlučili su – uz pomoć svojih nastavnika i mentora Mire Kligla, Alena Klubičke i Krešimira Ećimovića- prijaviti se na projekt Hrvatskog Telekoma i Instituta za razvoj i inovativnost mladih kako bi mogli realizirati svoje ideje te dobili drugačiji i cjelovitiji uvid u buduće zanimanje. U tome su s digitalnim Jambom definitivno i uspjeli, a nas je zanimalo kako.

“Na Arduino MKR1000 smo spojili RGB traku i tipkala. Svjetleće diode smo posložili da predstavljaju šest igraćih kocki. Ispod svake kocke nalazi se tipkalo s kojim možemo odabrati koju kocku zadržavamo za sljedeće bacanje. Nosače tipkala i međusklop za Arduino smo projektirali u programskom paketu EAGLE te izradili tehnikom fotopostupka na vitroplast pločici“, kažu učenici tehničke škole Daruvar dodajući: “Nakon toga smo na projektirane pločice zalemili sve elemente. Zatim smo projektirali kućište u Fusionu 360 i isprintali ga na 3D printeru Prusa i3 MK3. Kako bi uređaj mogao raditi bez vanjskog napajanja, ugradili smo punjive baterije s regulatorom punjenja. Simulacija bacanja kockica aktivira se trešnjom samog uređaja.“ I jeste li za rundu digitalnog Jamba?

Podjela poslova prema stručnosti

“Ideja za digitalni Jamb je došla, kao i mnoge stvari u životu, sasvim slučajno u jednoj oluji mozgova. Ispalo je da učenici koji su se uključili u projekt već jako dugo upoznati s ovom društvenom igrom i ovaj kreativni natječaj Generacija NOW je bio samo okidač da se nešto takvo realizira“, kaže mentor projekta Miro Kligl koji u Tehničkoj školo Daruvar radi već dva desetljeća kao strukovni učitelj elektrotehničke skupine predmeta te dodaje kako su se nakon uspješnog uključivanja Tehničke škole Daruvar u projekte Generacija NEXT i Junior Engineer Academy odlučili prijaviti i za projekt Generacija NOW.

Podjela poslova je, naravno, išla prema sklonostima odnosno stručnosti za pojedino područje unutar elektrotehnike. I tako je kod nastanka digitalnog Jamba posao podijeljeni ovako: 17-godišnji Matej Zandona, učenik 3.razreda, bio je zadužen za elektroniku, crtanje u EAGLU i Fusion 360; Josip-Benjamin Szabo iz 2. razreda odradio je sastavljanje uređaja i programiranje Arduina; Antonio Butorac iz 4.razreda Tehničke škole Daruvar bio je majstor animacija u Fusion 360, videa i obrade videa.

Matej, Josip i Antonio su trenutno na zasluženim ljetnim praznicima, ali su se rado nakratko prisjetili svojih postignuća te nam detaljno objasnili kako je sve počelo i kako je njihova Digitalna igra(čka) Jamb nastala.

“Naš nastavnik i mentor Miro Kligl jedan dan je došao u učionicu i inspirirao nas s pričom o zajedničkom projektu gdje ćemo projektirati i izraditi digitalnu napravu na temu društvene igre. Razmišljali smo o društvenim igrama koje volimo, a koje bismo mogli digitalizirati. Jamb nam se učinio kao logičan izbor“, priča nam 16-godišnji Josip koji se u slobodno vrijeme bavi karateom i, naravno, kao većina tinejdžera dosta vremena provodi na računalu: “Odmah sam krenuo u izradu programa digitalnog jamba dok je Matej radio na harvardskom dijelu. Poslije smo objedinili naš rad“.

Najveći izazov im je, kažu, bio problem s elektronikom i napajanjem za Arduino pločicu i RGB diode. Koristili su baterije i stabilizatore napona zbog kojih bi komunikacija između Arduino pločice i dioda bila prekinuta i/ili ne bi radila kako su željeli.“ S tim problemom smo se borili nekoliko dana“, priča nam 17-godišnji Matej koji bi volio na Tehničkom veleučilištu Zagreb upisati smjer Elektrotehnike.

Zabava na prvom mjestu

Za mentora projekta Miru Kligla najveći je izazov pak bio malo banalne prirode: uskladiti rad na projektu i prijevoz učenika jer nisu svi iz Daruvara. Ozračje koja je vladalo prilikom izrade projekta je, kako kaže mentor Miro, bilo opušteno, motivirajuće i vrijeme je brzo prolazilo.

Digitalni Jamb je ispunio sva očekivanja i postigao izuzetno pozitivan efekt kod svih učenika koji su ga vidjeli. Učenici koji su čuli za Jamb ili su ga igrali imali su potrebu da probaju zaigrati odnosno baciti digitalne kockice i naravno zaviriti u kutiju da vide kako i od čega je sastavljen.

Budućnost u STEM područjima

Učenici tehničke škole Daruvar redovito sudjeluju na međužupanijskim i državnim natjecanjima te smotrama i postižu vrlo dobre rezultate. Profesori, očito, imaju iskustva u mentoriranju pri izradi završnih radova i pripremi učenika za natjecanja te kao kolege vrlo dobro surađuju i međusobno se nadopunjuju u granama struke, a sve zbog jednog cilja: kako bi učenike pripremiti za kritičko razmišljanje, timski rad i rad na problemskim zadacima.

“Kada malo sagledam stvari rekao bih da kolege s kojima radim i ja jednostavno uživamo u svom poslu strukovnih nastavnika, a bavljenje s tehnikom i tehnologijom nam je jednostavno u krvi. Naime, kolege Ećimović, Klubička i ja smo svoje srednjoškolsko obrazovanje završili u Tehničkoj školi Daruvar i cijeli svoj profesionalni život i hobije smo podredili tehnici“, kaže profesor Miro Kligl koji poručuje djeci i roditeljima: “Mislim da je budućnost u STEM područjima i svi koji imaju volju i afinitet za STEM područja neka se ne plaše izazova. S obzirom da je tehnološki i tehnički razvoj vrlo brz, potrebna su nova znanja i vještine koje Tehnička škola Daruvar daje svojim sadašnjim i budućim učenicima. Učenici imaju dobru podlogu za studiranje na tehničkim fakultetima, a isto tako se mogu vrlo uspješno poslije završenog srednjoškolskog obrazovanja uključiti u svijet rada“.

Osobno iskustvo

Filip Hercig, Mundus: “Pravi trenutak za krenuti s učenjem STEM vješina je sada”

“Mundus je kao projekt obilježio velik dio mog života. Od svoje 14. godine se bavim njime tako da me kroz razne situacije naučio jako puno toga. Vjerujem da me na određeni način oblikovao kao osobu. Što se tiče poslovne strane, donio mi je vrijedno radno iskustvo koje ne bih mogao dobiti igdje drugdje. Baš zbog rada na njemu, upoznao sam jako puno ljudi za koje smatram da mi mogu puno značiti u daljnjoj poslovnoj karijeri. Biti poduzetnik s 18 godina je teško, ali isto tako jako zanimljivo. Naravno, to ima i svoje prednosti i svoje mane. Nekada te ljudi ne shvaćaju ozbiljno, a nekada to pobudi simpatije starijih kolega poduzetnika.

Pravi trenutak za krenuti s učenjem STEM vješina je sada. Cilj škole i fakulteta nije da vas nauči svemu što će vam danas-sutra trebati na poslu, cilj je da vas zainteresira za neko područje koje ćete sami istraživati i učiti. Danas su informacije dostupnije nego ikad i sve što vam treba je računano i pristup internetu. Internet je prepun materijala koji vam mogu poslužiti za učenje takivh vještina, često i besplatno. Bitno je biti i ići u korak s tehnologijom zbog toga što je upravo zbog dostupnosti informacija više nego ikad bitno biti informatički pismen i obrazovan. Treba znati kako te informacije pronaći i kako ih kanalizirati na pravi način.”


Novi donacijski natječaj, Generacija NOW 2020/2021, bit će objavljen u rujnu ove godine na web stranici Generacije NOW namijenjene za proces prijava obrazovnih institucija. Na natječaj će se opet imati priliku prijaviti sve osnovne i srednje škole, knjižnice i udruge koje promiču STEM obrazovanje diljem Hrvatske i tako djecu i mlade pripremaju za poslove budućnosti.

Autor: marko | Datum: 22/07/2020